М одерните автомобили изобилстват от асистиращи системи, които трябва да помагат за намаляването на инцидентите. Оказва се обаче, че това не винаги е така, съобщава Motor1.
Учени от Нидерландия са взели данни за представянето на асистиращите системи. Те са анализирали 28 от най-разпространените – от обикновените сензори за следене на налягането в гумите, системите за навигация, умните камери, засичането на обекти в сляпата точка, автоматичното спиране и т.н.
Системите са разделени в четири категории. Анализът е показал, че системите, които попадат в първите три, в реалния свят нямат ефект върху намаляването или увеличаването на риска от катастрофи. Това са системите в категориите – информиращи, комфортни и предупреждаващи.
Четвъртата категория са за системите, които се намесват в поведението на автомобила. И тук конкретно системите за адаптивен круиз контрол се оказват проблемни. На хартия, тя трябва да използва радари, камери и други сензори, за да следи движението на автомобила отпред и да може да регулира скоростта на движение спрямо него, както и да спазва дистанцията.
Оказва се, че адаптивният круиз контрол всъщност увеличава риска от инцидент с 1,8%. Стандартният круиз контрол е по-опасен, като при него рискът е с 12% по-голям.
Това е и единствената асистираща система, която увеличава опасността. Всички останали доказват своята ефективност и намаляват инцидентите. Най-добре се справя системата за предупреждение/асистенция при напускане на лентата на движение – тя редуцира риска с 19,1%. Системата за наблюдение на състоянието на шофьора е на второ място с 14% понижаване на риска.
Защо круиз контролът постига обратен ефект? Според учените от института за пътна безопасност SWOV в Нидерландия, които са автори на анализа, причината е в разсеяността на шофьорите.
Докато другите системи не изземват отговорността и функциите за управление, круиз контролът обърква преценката на шофьора. Заради тази система човекът по-лесно приема, че скоростта е под контрол и се разсейва по-лесно, което вреди на преценката на ситуацията.
Също така някои адаптивни системи за круиз контрол имат проблеми с преценката на по-бавно движещите се обекти. Тук система за автоматично спиране за превенция на инцидент ще помогне, но тя не е оборудвана на всички коли с адаптивен круиз контрол, казват учените. Същевременно много шофьори смятат, че круиз контролът може да спре колата напълно, но това не винаги е така. Затова личната бдителност зад волана остана най-важният инструмент за превенция на инциденти.